25 kreativa annonser mot rökning

Rökning är Sveriges största folksjukdom. Varje år dör 12 000 svenskar av rökning, och hela 24 % av den vuxna svenska befolkningen röker eller snusar regelbundet enligt Statistiska Centralbyrån. Många rökare vill egentligen sluta röka, men det är svårt.

Ett av de främsta vapnen mot rökningen är reklam. Förhoppningen är att den ska leda till uppmärksamhet kring rökningens effekter som i sin tur leder till att läsare sätter press på sig själva eller sina anhöriga att sluta röka.

Anti-rökningsreklamen unik
Att studera reklamkampanjer mot just rökning är intressant. Ingen annan typ av reklam tillåts att vara så aggressiv och grafisk som just anti-rökningsreklamen. I princip samtliga reklamer hävdar att du eller dina anhöriga kommer dö om du inte följer reklamens uppmaning, ett tonläge som inte skulle fungera särskilt bra i reklam för exempelvis en bilförsäljare.

Kombinationen av att ingen gillar rökning (inte ens rökarna själva) samtidigt som ”David vs Goliat”-situationen är oerhört tydlig (enskilda hjälplösa medborgaren vs stora elaka tobaksbolaget) så ger det utrymme för organisationer och reklambyråer att göra oerhört skarpa, starka och kreativa annonser.

Nedan har vi samlat våra 25 favoritannonser mot rökning för dig att inspireras av.

"Deathbed"
”Deathbed”
"Throat cancer will leave you speechless. Quit smoking."
”Throat cancer will leave you speechless. Quit smoking.”
"Your body is your home, don't smoke."
”Your body is your home, don’t smoke.”
The-Roy-Castle-Lung-Cancer-Foundation-Passive-Smoking---Shotgun
”Passive smoking kills”
"Secondhand smokers are on the worst side of the cigarette"
”Secondhand smokers are on the worst side of the cigarette”
"Smoking can kill your eyesight first."
”Smoking can kill your eyesight first.”
"Smoking kills 14 000 people, every day."
”Smoking kills 14 000 people, every day.”

 

"Non-smoking area"
”Non-smoking area”
"Stop consuming your body"
”Stop consuming your body”
Cancer-Patients-Aid-Association---Bistro
”Cigarettes smoke people”

cbecef6ec7101f31

ad_NHA_reference3
”Smoking kills”
"Notes are not the only things kids share in school today"
”Notes are not the only things kids share in school today”
1527721266964342
Utomhuskampanj. ”Your lungs are not an ashtray”.
The-Roy-Castle-Lung-Cancer-Foundation-Passive-Smoking---Suicide-vs-Homicide
”Suicide – Homocide”
"Smoking kills"
”Smoking kills”
"Make this your last one"
”Make this your last one”
"Smoking causes premature aging"
”Smoking causes premature aging”
"Smoking. Pleasure for you. Poison for your family."
”Smoking. Pleasure for you. Poison for your family.”
"Smoking is a trap. Quit today."
”Smoking is a trap. Quit today.”
"Children of parents who smoke get to heaven earlier"
”Children of parents who smoke get to heaven earlier”

6-anti-smoking-ad

yale-universitysmoking-kills-speed-l

Tom Samuelsson
Tom Samuelsson

Redaktör

Tom jobbar med digital lobbying och är ett stort fan av att fundera kring hur startups växer bäst, dricka vin, smarta PR-kuppar samt att sträcklyssna på Zara Larsson.