Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

5 utmärkta böcker om content marketing

Det är många kommunikatörer som förstår att content marketing är viktigt – men förstår inte riktigt vad arbetssättet innebär. Här är därför en lista med tips på fem böcker att läsa för nybörjaren inom content marketing.

En snabb kik på LinkedIns jobbsajt bekräftar att suget är stort efter content-marknadsförare. Alla möjliga sorters företag vill anställa dem: kommuner, startups, livsmedelsföretag, ambassader, banker, bilverkstadskedjor och många fler.

Men vad är egentligen content marketing, på riktigt? Det finns många olika definitioner, men två svenska experter på området, content marketing-profilerna Pontus Staunstrup och Joakim Arhammar, definierar begreppet såhär:

“Content marketing är ett arbetssätt för att förändra målgruppens beteende genom att ge tillgång till värdeskapande innehåll på företagets egna plattformar. Innehållet sprids främst i egna kanaler, men kan även marknadsföras via köpta och förtjänade medier. Innehållet ska vara relevant och värdefullt ur målgruppens perspektiv och inte fokusera på att sälja eller beskriva produkter. Arbetet med content marketing ska pågå kontinuerligt under en längre tid, utgå ifrån förutbestämda mål och följas upp regelbundet.”

För den som vill få bättre djupinsikt på vad content marketing är, och hur det kan användas för att bygga affär, så kommer här fem boktips:

1. The New Rules of Marketing & PR

9781119070481.pdfBokens omslag verkar ha formgivits av designern bakom Word ’98 ClipArt, men innehållet i boken är utmärkt.

Boken ger en introduktion till hur man ska tänka när man arbetar med en mängd digitala kanaler. Den behandlar bland annat hur man gör för att själv bli en thought leader på internet, hur man närmar sig stora influencers (t.ex. bloggare) på nätet och vad som skapar viralitet.

2. Content Inc.

Joe Pulizzi har blivit känd som personen som myntade begreppet “content marketing”. Content Inc. är hans bibel. Alla jag har pratat med som jobbar med content rekommenderar Pulizzis bok.

I boken tydliggörs dels varför den klassiska “avbrytande”-inställningen till reklam och marknadsföring har blivit obsolet. Dels ger boken en språngbräda in i nästa mindset: content marketing. I boken redogör han för sin 6-stegsmodell för framgångsrikt arbete med content marketing.

3. The Content Code

Content Code är en bra bok för den som kommit lite längre i sitt arbete med content marketing. Boken tar sin utgångspunkt i en problematiken som uppstår när alla marknadsförare börjar göra content. Det håller på att uppstå en “content shock”, när alla skapar content så blir det svårare att nå ut med sitt content till publiken. Författaren föreslår därför sex egenskaper som bra content bör ha för att skära genom bruset:

  • Brand Development
  • Audience and Influencers
  • Distribution, Advertising, Promotion, and SEO
  • Authority
  • Sharability embedded into each piece of content
  • Social proof and social signals

4. Content marketing för alla

Svensk bok om content marketing som gavs ut förra året. Jag gillar att boken är lättläst, innehåller många fallstudier där teorier konkretiseras i en praktiskt kontext, samt att boken undviker att använda allt för mycket “jargongspråk”. Boken passar bra för nybörjare inom content marketing och digital marknadsföring.

5. Svenska skrivregler

Det var ett tag sedan man läste Svenska B på gymnasiet för de flesta. Denna lilla enkla språkhandbok hjälper dig att strukturera upp din text bättre och undvika vanliga språkmissar.