Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

”Alla borde vara feminister” är vinterns smartaste boklansering

Året är 2013. Författaren Chimamanda Ngozi Adichie håller en TEDx-föreläsning om feminism. Några månader senare blir ett utdrag från hennes föreläsning utklippt av Beyoncé och hörs i hennes låt ***Flawless. Ngozi Adichie har därmed blivit världskändis.

Snabbspolning: Året är 2015, antagligen tidigt under våren. TEDx-föreläsningen har vid det här laget nått över två miljoner visningar på Youtube. Föreningen Sveriges Kvinnolobby tillsammans med en samling andra organisationer bestämmer sig för att ge ut hennes tal på svenska i bokform.

Sagt och gjort. Resultatet blir en tryckt kärnfull essä på ungefär 50 sidor som ges ut på Albert Bonniers förlag. Men lanseringen blev något sällsynt i svensk historia.

Kring tidpunkten då årets julklappshandel drog igång, i början av december, så skickades boken nämligen gratis till varenda svenska gymnasieelev i årskurs två. ”Vi vill att boken ska kunna vara en introduktion för tjejer och killar som aldrig tidigare har funderat över orättvisor mellan könen” skrev Sveriges Kvinnolobby och de andra i en debattartikel, som publicerades samma dag som bokutskicket gjordes.

chim-lifemag

Det spektakulära draget att skicka hem boken till så många gymnasieelever ledde till tonvis med gratis uppmärksamhet i medierna, som gav både ris och ros. De lyckades därmed med den imponerande bedriften att både skapa önskad debatt kring feminism, samtidigt som de fick boken att stå ut i julhandelns reklambrus.

Genom att skicka boken till gymnasieelever lyckades de dessutom profilera boken som ”lättläst”, vilket inte kan sägas om många böcker på ämnet feminism.

Resultatet av uppmärksamheten att boken blev en riktig snackis bland svenska folket, och i bokaffärernas julskyltning gavs den bästa plats. Och idag, två dagar efter julafton, när jag frågade efter boken i den lokala bokhandeln för att ta ett fotografi på den till det här blogginlägget så var den helt slutsåld, enligt expediten. I alla butiker, i hela stan.

Genom att ge ut boken gratis till gymnasieelever lyckades man alltså få boken att också bli en storsäljare i julhandeln. Huruvida det var planerat så eller inte går inte att veta, men applåder till Svensk Kvinnolobby och de andra för ett fantastiskt utfört PR-arbete.

Se Adichies berömda TEDx-talk om feminism