Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Är det rätt att använda flyktingfrågan i reklam?

För PR-konsulter som vill lösa medieuppmärksamhet åt kunder är det viktigt att leverera innehåll som anknyter till de aktuella frågorna för stunden. Men vad gör man när medieagendan domineras av lidande och kris, som den gjort under det senaste året?

Att anspela på katastrofer och lidanden i reklam är tabu sedan länge. Det leder oftast till kritikstormar som slår tillbaka hårt på avsändaren. Men på sistone har flyktingkrisen varit en av de hetaste frågorna i medierna. Allt som handlat om flyktingar har under lång tid varit garanterade klick för tidningar, liksom det var att skriva om SD för några år sedan. Eller om Trump.

Att i reklam lyckas med att anspela på flyktingfrågan skulle alltså kunna ge stor medieeffekt eftersom frågan är het, men samtidigt är det en volatil satsning eftersom budskapet kan slå fel och istället framställa avsändaren som okänslig och opportun.

Några företag som gjort ett försök att tassa in på flyktingområdet i sin reklam är ICA, Comviq, Bjurfors och Momondo (se nedan). De tre företagen lyckas väl med att anspela på frågan, men en nyckel till framgång tror jag är att vara försiktig och inte anspela på frågan för att öka försäljningen, utan att använda reklamutrymmet för att ta ställning och förmedla en mänskligare sida av varumärket.

En som är särskilt aktuell idag på svenska nationaldagen är ICAs reklam, där karaktären Ulf pratar om svenska värden.

Ett annat exempel kommer från Comviq, som gjort en kortfilm om Tariq Alkhizai, skådespelaren bakom reklamkaraktären ”kioskägaren Karim”, som berättar om uppväxten i Irak, när han fängslades för regimkritik och hur flykten till Sverige såg ut.

 

Ett annat nytt exempel är Momondos reklamfilm ”DNA Journey”, där flera personer med olika bakgrund DNA-testas för att se var i världen de har sitt långsiktiga ursprung. Känslosam och med sensmoralen att vi alla tillhör samma människosläkte.

Bjurfors. Bild publicerad av Patrik Lindkvist i facebookgruppen "Reklamsnack".
Bjurfors. Bild publicerad av Patrik Lindkvist i facebookgruppen ”Reklamsnack”.

Även mäklaren Bjurfors har varit smart och använt sin reklamyta i tidningen till att göra reklam för UNHCR, men behållit ”mäklar”-stilen i annonsen. Slagkraftigt och medmänskligt.

Vad tycker du? Är det rimligt att använda flyktingfrågan – och i så fall hur? Diskutera och pinga @stratkomm på Twitter.