Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Smart gerillamarknadsföring: ”A leader in style”av Weatherproof

Vad skulle du göra om du såg att USAs president använder dina produkter? Kanske skulle du göra som tillverkaren av jackor, Weatherproof, som under 2009 såg att Barack Obama använt en av deras vinterjackor under sitt senaste statsbesök till Kina.

Det var en dag i november som Freddie Stollmack, VD på Weatherproof, läste morgontidningen och såg en bild från Obamas senaste besök i Kina. Han tyckte sig känna igen Obamas jacka, och tog fram ett förstoringsglas. Då såg han Weatherproofs logotyp på jackan.

Weatherproof köpte rättigheterna att använda nyhetsbilden från Associated Press (AP), och kort efter gjordes Obama-fotografiet om till en billboard på Times Square med texten ”A Leader In Style”.

Vita huset gillade inte tilltaget

Vita Huset gillade dock inte att presidenten användes som kommersiell frontfigur, och bad därför Weatherproof att ta bort billboarden. Efter några dagar togs den ned, men då hade den redan hunnit skapa publicitet för Weatherproof i medier världen över.

Slutsats

Kampanjen är ett exempel på hur det går att få mycket publicitet genom att vara snabbfotad och våga ta risker. Även om billboarden blev kontroversiell och tänjde på gränserna, så skapade den ingen långsiktig skada för någon.

Bonus

Någon som var kanske ännu mer på hugget än Weatherproof här var PR-gänget bakom serien Breaking Bad, som snabbt producerade en spoof-billboard och satte upp bredvid.

Breaking bad