Byggjätten PEAB håller på att bygga 700 nya bostäder på området Nya Råsunda i Stockholm. För att marknadsföra sina nya lägenheter har de tagit fram söktjänsten Pendelpoddar, i samarbete med reklambyrån Volontaire.

På sajten pendelpoddar.se går det att fylla i var man reser från och till, och tjänsten visar sedan förslag på podcast-avsnitt som matchar restiden. Tjänsten ger både svenska och engelska poddförslag, och funkar mellan resmål i hela landet oavsett om man reser mellan Ystad och Haparanda eller Nya Råsunda och Fridhemsplan.

pendelpodden
Pendelpoddars interface: Jag provade att fylla i den slumpmässigt valda resan ”Alby->Hötorget” och fick tillbaka podcast-förslag med längden ca 46 minuter.

Show, don’t tell

De vanligaste sätten för byggbolag att marknadsföra sina nybyggnationer är (1) annonser i lokaltidningen och (2) webannonser på mediesajter riktade mot boende i byggets närområde.

I Stockholms bostadsannonser handlar annonsbudskapet oftast om hur kort pendlingsavståndet är från centrala Stockholm. Från bostadsområdet Nya Råsunda är avståndet till centrala Stockholm 15 minuter, och med Pendelpoddar vill de visa sugna bostadsspekulanter hur det skulle kännas att bo och pendla mellan Nya Råsunda och T-centralen.

Tjänsten byggd med öppna API:er

Jag tycker Pendelpoddar-kampanjen är bra eftersom de skapat en tjänst som faktiskt fyller ett långsiktigt behov; att hjälpa pendlare hitta podcasts som motsvarar deras pendlingsavstånd. Jag gillar också att kampanjen är byggd på ett informationsunderlag som är tillgängligt för alla – öppna datakällor.

Hela Pendelpoddars funktionalitet bygger nämligen på två olika öppna datakällor; den första är trafikdata (t.ex. ”restiden mellan Alby och Hötorget är 46 min”) och den andra lär vara någon databas som visar speltiden på alla publicerade podcasts (t.ex. ”Alex och Sigges podcast: 46 minuter”). Pendelpoddar-tjänsten matchar sedan ihop resdata och podcastdata med samma längd.

De har typ tagit SL-appen och podcast-appen i telefonen och gjort till en och samma app.

Kommer tjänsten flyga?

Det är en smart idé, men kommer söktjänsten anammas av pendlarna? Vi får se.

Kommer tjänsten göra att fler nya PEAB-bostäder säljs eller är den mest en rolig grej som kanske vinner lite reklampriser? Det återstår också att se. Klart är iallafall att Pendelpoddar.se stärker Peabs varumärke som innovativa och tjänsten är nytänkande, kreativ och intresseväckande nog för att ha potential att skära genom mediebruset över lång tid. Det är mer än man kan säga om många kommunikationsbyråers digitala kampanjer idag, så en stor eloge till Volontaire.