Varannan sekund skövlas en fotbollsplan med regnskog. Skövlingen hotar ekosystemet och djurlivet, men de flesta människor med politisk makt att förändra situationen bor i städer och saknar kontakt med naturen. I VR-utställningen ”Into the wild” tog Google därför regnskogen till stadsborna.

Utställningens mål var att öka kännedomen hos vanligt folk om hur livet i regnskogen ser ut – och att det hotas av skövlingen. Utställningen hade premiär i februari på konsthallen Singapore ArtScience. I VR-världen fick besökarna lära sig om sydostasiatiska djurarter som är utrotningshotade på grund av skövlingen.

Mot slutet av utställningen fick besökarna möjligheten att donera riktiga pengar och därefter fick de ”plantera” ett träd i AR-världen.

Demonstration av Googles nya AR-teknologi

Utöver att utställningen gav Google goodwill när de samlade in donationer till regnskogen, så var det också ett bra PR-tillfälle för att marknadsföra Googles nya AR-plattform ”Tango”. De hade svårligen kunnat få samma publicitet för sin nya VR-teknik om det inte vore för att de satte det i en emotionell kontext.

Läs mer