Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Londons gator ska bli cykelsäkra med ny big data-kampanj

Att ta cykeln till jobbet i London kan vara livsfarligt. Många bilförare och andra trafikanter stressar för att komma till jobbet eller hem efteråt, och antalet olyckor är många. På denna insikt byggde svenska cykel-airbagtillverkaren Hövding sin senaste kampanj.

I kampanjen, ”Give a beep”, utrustade företaget 500 Londonbor som cyklar regelbundet med vars en knapp att sätta bredvid ringklockan på sin cykel. Så fort cyklisten upplevde en osäker gata eller korsning så tryckte de på knappen, varpå den geografiska platsen skickades till en molnserver och loggades. Alla knapptryckningar blev sedan publicerade i en karta (se nedan) där det är ganska tydligt att vissa stråk upplevs som särskilt otrygga av cyklisterna.

beep

Analys

Kampanjen innebär en snygg integrering mellan politiskt kampanjande för att göra Londons gator mer cykelvänliga, samtidigt som man utnyttjar modern teknik för datainsamling och visualisering. Att presentera statistik är ett starkare argument för förändring än att bara presentera påståendet ”cyklister tycker London är otryggt” till makthavare. I kampanjen engagerar man dessutom gräsrötterna som verkligen påverkas – cyklisterna, samtidigt som de genererar ett handlingsbart resultat i form av kartan över osäkra cykelzoner.

Det är intressant att kampanjen drivs av just hjälm-airbag-tillverkaren Hövding, ett företag vars affär gynnas av att allt fler människor cyklar istället för att ta bilen. Om Londons gator blir mer cykelsäkra kommer fler människor att välja att cykla till jobbet. Då kommer efterfrågan på cykelhjälmar öka, och Hövding – som är marknadsledande inom cykelairbags, det snyggare alternativet till cykelhjälmar, kommer förmodligen att öka sin försäljning.

invisible-bike-helmet-video-GIF