Ju fler medlemmar ett team har, desto mer ökar ineffektiviteten. Team fungerar bäst när de inte växer större i storlek än att medlemmarna kan dela på två pizzor, enligt Amazon-grundaren Jeff Bezos.

I större grupper uppstår snabbt en kultur av ”group thinking”, där deltagarna börjar hålla med varandra hela tiden istället för att ifrågasätta. Risken ökar också att en enda färgstark person tar över mötet.

Små team får gjort mer än stora och slösar bort mindre tid på politik och att oroa sig över vem som ska få äran. Små team blir som familjer, som kan käbbla och bråka ibland, men alltid samlar sig när det blir dags att slå till. Det kan också jämföras med en middagsbjudning — när antalet middagsgäster runt bordet blir för stort går det helt enkelt inte att ha gemensamma konversationer längre, utan gästerna bryter naturligt upp sig i mindre kluster som samtalar.

Har marknadsavdelningen växt mycket på sistone, och blivit större än 8-12 personer? Prova då att följa Bezos pizza-regel dela upp er i mindre team, exempelvis ”kreatörer” och ”strateger”.

[Photo:Flickr user Laura D'Alessandro]