Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Konsten att vinna ett val i sista minuten

Valet närmar sig med bara en månad kvar, och inget block ser just nu ut att få egen majoritet. Kampen om de sista tvekande väljarna har börjat.

I jämna slutspurter blir det viktigare att utnyttja “sista minuten”-mediehändelser för att vinna verklighetsbeskrivningen. Många väljare bestämmer sig inte förrän sent vem de ska rösta på — ofta tas beslutet först när de står med valsedlarna framför sig i röstlokalen.

Då kan enskilda mediehändelser som ligger nära i minnet påverka deras val.

Sommarens skogsbrand väntas bli en “sista minuten”-händelse som påverkar medieagendan och därmed valutgången. Branden väntas öka väljarnas intresse för både miljöfrågan (en diskussion som gynnar vänsterblocket) och krisberedskap och försvar (vilket gynnar högerblocket). Om ett parti utnyttjar skogsbranden för att vinna trovärdighet för sin egen politik kan det tippa valutgången.

Historiska händelser som påverkat jämna valutgångar

  1. Folkpartiets dataintrång hos Socialdemokraterna avslöjas: de tappar 5,9 procent

    De två sista veckorna innan valet 2006 rullas en skandal ut där det framkommer att höga tjänstemän inom Folkpartiet olovligen kommit över inloggningsuppgifter till Socialdemokraternas intranät. Dataintrånget ger Folkpartiet tillgång till information om Socialdemokraternas framtida utspel, och Folkpartiet använder informationen för att förekomma ett skolpolitiskt utspel från Ibrahim Baylan (S).

    Flera höga företrädare inom Folkpartiet dömdes senare till dagsböter för dataintrånget.

  2. Valstugereportaget som sänkte Moderaterna

    Fyra dagar innan riksdagsvalet 2002 sände SVT Uppdrag Granskning ett inslag där två reportrar besökte valstugor och ställde frågor om invandringen med hjälp av dold kamera. Flera partiföreträdare från Moderaterna gav uttryck för rasistiska åsikter. En moderat kommunfullmäktigeledamot från Kristianstad sade bland annat att “muslimer är duktiga på att föda många barn och utnyttja vårt system”. Personen uteslöts ur Moderaterna efter reportaget.

    Uppdrag Gransknings reportage skapade en oväntad förtroendekris för Moderaterna dagarna innan valet, och rasistskandalen tros ha lett till ett väljartapp på valdagen.

  3. FBI-utredningen om Hillary Clintons emailserver öppnas på nytt

    Inför USA-valet 2016 utredde FBI om det varit olagligt att presidentkandidaten Hillary Clinton använt sin privata emailadress för vissa jobbärenden under sin tid som utrikesminister. FBI-utredningen fann ingen misstanke om brott när den avslutades i maj 2016. 

    Men några dagar innan presidentvalet, den 28 oktober, gick FBI-chefen James Comey ut med nyheten att han valt att öppna upp utredningen igen eftersom man “hittat nya mail som inte granskats tidigare”. Utredningen visade senare att de nya mailen inte ändrade FBIs tidigare bedömning av Hillary som oskyldig.

    Men skadan var redan skedd. Återöppnandet av FBI-utredningen mot Clinton bara dagar innan valet skadade hennes förtroende bland väljarna och motståndarkandidaten Trump använde nyheten för att smutskasta henne, med smeknamnet “Crooked Hillary”.

  4. Göran Perssons köpte herrgård i Sörmland och skadade (S) i valet

    Kort innan riksdagsvalet 2006 avslöjades att statsminister Göran Persson köpt en herrgård i Sörmland för 12,5 miljoner kronor. Perssons redan arroganta och nedlåtande attityd gjorde i kombination med herrgårdsköpet att han allt mer blev uppfattad som en girig aristokrat än en socialdemokratisk arbetarrepresentant. Detta, i kombination med att Nya Moderaterna nyligen profilerat sig som “Sveriges enda arbetarparti” gjorde att Socialdemokraternas tappade förtroende bland arbetarklassväljarna.

  5. Österrikes högerpopulister splittrades i slutspurten genom riktad reklam

    I österrikiska presidentvalets valspurt 2016 var det jämnt mellan miljöpartistiska kandidaten Alexander van der Bellen och högernationalistiska kandidaten Norbert Hofer. 

    Det verkade omöjligt för miljöpartiet att krossa nationalisterna, som snabbt vann mark och dessutom gynnades av en europeisk populistvåg. Men genom opinionsanalyser fann miljöpartisterna en ljusglimt; högerpopulisternas väljarkår var väldigt splittrade i EU-frågan. Populistpartiet önskade att Österrike skulle lämna EU, men de flesta av deras väljare ville stanna.

    Miljöpartiet körde därför en omfattande splittringskampanj med riktad reklam mot högerpopulisternas väljarbas om EU-frågan. Budskapet var att populistkandidaten Norbert Hofer skulle “skämma ut Österrike i världen”. Miljöpartiet vann valet.

Miljöpartistisk annons: “För Österrikes anseende i världen”
Pro-EU-annons från Miljöpartiet
Läs mer