Messengerbotar är ett effektivt sätt att automatisera hanteringen av regelbundna kundfrågor och frigöra arbetstid. Men ett problem för marknadsförare hittills har varit att botar krävt omfattande programmeringskunskaper för att bygga. Men inte längre.

Häromdagen tipsades jag av en kompis om verktyget Chatfuel. Det är helt gratis och hjälper en att sätta upp en Chatbot på runt 10 minuter. Du får ingen raketfysik-”artificiell intelligens”-smart bot men en ganska snygg och smidig sådan som klarar av många grundläggande funktioner.

Hur ska man använda en chatbot?

Säg att du driver en pizzeria. Det tar mycket tid för dig att svara i telefonen och ta emot beställningar, vilket gör att du får mindre tid att fokusera på det du gör bra – att laga pizza. Använder du en chatbot istället räcker det med att du lägger in pizzamenyn i boten, och sedan sköter den det rutinmässiga. Den hjälper kunden välja pizza och sköter betalningen. Sen får du som pizzabagare upp beställningarna på en skärm ovanför bakbordet och kan fokusera på att göra det du är bäst på. Lite som expresskassan på McDonalds. Och detta arbetssätt kan appliceras på andra industrier också. Sajten Social Media Examiner har skrivit en läsvärd lista med 5 sätt att använda messengerbotar, som du kan läsa här.

Exempel på hur ett flygbolag använder en chatbot för att automatisera kundkontakten

Videoguide: Så skapar du en messengerbot med Chatfuel