MyNewsdesk släppte idag en globala studie som visar att de flesta kommunikatörer fortfarande saknar en effektiv digital PR-strategi.

Idag är konsumenter trötta på reklambudskap, och med hjälp av AdBlockers och annonslösa mediekanaler som Netflix kan de köpa sig fria från reklam. PR blir därmed en allt viktigare metod för organisationer som vill nå ut.

Men 2 av 3 kommunikatörer saknar en dokumenterad digital strategi idag, visar studien. Vanliga hinder är otillräcklig budget, bristande mätkunskaper, brist på tid att utvärdera digitala verktyg och brist på digital kompetens in-house.

Tips från studien: Så skapas effektiv digital PR-strategi

Steg 1: Definiera dina publiker

Framgångsrika strateger kategoriserar sina målgrupper i earned, owned och paid media.

  1. ”Earned”: Detta är personer som har stora plattformar i din bransch, exempelvis Youtubers, bloggare och journalister.
  2. ”Owned”: Detta är personer du redan har tillgång till, exempelvis via listor över tidigare kunder, följare på sociala medier eller webbplatsbesökare
  3. ”Paid”: Detta är personer som liknar dina nuvarande kunder, men som du inte når i dagsläget. Dessa når du främst genom annonsering.

Steg 2: Sätt upp en målsättning

När du väl bestämt din målgrupp bör du fundera på vad du egentligen vill att de ska gör, vad ditt digitala PR-arbete ska leda till. Vill du att de ska besöka dina blogginlägg? Vill du att de ska köpa produkter på din webbplats? Be om en offert?

För att kunna utvärdera dina insatser bör du fastställa målsättningar i konkreta siffror, t.ex. ”25 omnämningar av varumärket på Twitter, och 10 recensioner i App Store under december”.

Steg 3: Bestäm budskap

När du bestämt vem du vill nå och varför du vill nå dem, då bör du fundera på budskapet, tonaliteten och hur du skapar content som tilltalar och hjälper dem i vardagen. Det är viktigt att skapa content som är underhållande och utbildande — istället för avbrytande.

Gör en lista på ämnesområden som intresserar din målgrupp, och bygg content runt dem.

Steg 4: Gör en distributionsplan

Olika målgrupper kommunicerar på olika sätt. Vissa föredrar email, andra Instagram. Identifiera plattformarna som används av just din målgrupp, och lär dig hur du paketerar budskapet på rätt sätt. Om din målgrupp föredrar email – då kanske du ska skapa ett nyhetsbrev. Om din målgrupp gillar Instagram — då bör du hellre fokusera på ett flöde med högkvalitativa bilder.

Steg 5: Skapa en redaktionell kalender

Att publicera bra content i en vecka är inte svårt. Men man måste publicera över lång tid, flera månader, för att uppnå stora resultat. Jag tror själv att långsiktighet är det tveklöst jobbigaste i arbetet med digitala medier — att hålla tempot uppe över tid är både tidskrävande och det kan vara plågsamt när kreativiteten tryter.

För att motverka svackor bör du sätta upp en redaktionell kalender, en kalender över vad som ska publiceras och när. Det viktiga är inte att du publicerar femton inlägg i veckan — det viktiga är att du håller igång över tid.

Steg 6: Skapa en mätprocess

Bestäm hur du ska mäta ditt arbete, så att du vet om du uppnår målen eller inte. När du inte når målen bör du testa andra typer av content — och framförallt, håll igång! Resultat tar tid.

Här kan du ladda ner hela rapporten