Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Nya appen ”Jodel” går hem bland studenter

[dropcap]E[/dropcap]n ny app-baserad community har fått fotfäste ovanligt snabbt i svenska studentkretsar. Appen heter Jodel och ger användare möjlighet att dela korta anonyma statusar med andra användare inom en 10 kilometers radie.

Rekryteringen av medlemmar till appen sker framförallt genom word-of-mouth men även genom fysiska ambassadörer som går runt på campusområden och rekryterar nya användare, vilket är ovanligt i app-sammanhang. För att hitta rekryterare söker Jodel genom sin hemsida lokala ”Jodel-masters” som vill företräda appen. Att ”Jodel-masters” existerar i både Lund och Uppsala har bekräftats av studenter. Jodel 2

Byggd av tysk start-up
Bakom appen står tyska företaget tellM som startades 2013. Jodel verkar vara företagets första app, och appen är fortfarande i startgroparna. Första intervjun med företaget gjordes först igår (17 april) av tyska tidningen Der Spiegel. Även på sociala medier är täckningen av företaget knapphändig. I nuläget har Jodel bara 1068 följare på Facebook, 136 följare på Instagram och 32 följare på Twitter – siffror som sannolikt snart kommer att öka.

– Vi har över 100 000 registrerade användare hittills och runt 40 000 nya användare kommer dagligen. Vi är överväldigade av massorna sade Alessio Avellán Borgmeyer, app-företagets 24-åriga VD, i gårdagens intervju med Der Spiegel. I intervjun berättade Borgmeyer också att utvecklarna jobbar ”dag och natt” just nu för att hantera och utveckla appen.

Snart dags för andra finansieringsrundan
I gårdagens intervju med Der Spiegel berättar Borgmeyer att appens initiala utveckling finansierats genom en första investeringsrunda. Snart går företaget in i andra investeringsrundan, vilken sägs vara nödvändig för att kunna expandera appen ännu mer.

Skärmavbild 2015-04-19 kl. 00.58.56Skärmavbild 2015-04-19 kl. 00.59.52

Skärmavbild 2015-04-19 kl. 01.00.33

Går appen att använda för marknadsföring?
Appen är en anonym plattform för word-of-mouth-konversationer. Vem som helst kan skriva, och ingen vet vem det är som skriver. Så det finns helt klart ett utrymme för att marknadsföra ditt företag genom positiva kommentarer och få det att framstå som organiskt word-of-mouth eftersom ingen ser att det är du som skrivit. Men det måste göras snyggt.

Appens ”Terms of Service” förbjuder nämligen ”unsolicited or unauthorized advertising, spam, solicitations or promotional materials”. Så om du försöker sprida rena reklambudskap kommer det leda till att du stängs av från appen. Lägg därför lite tid på att skriva texter som känns naturliga och som inte upplevs som säljtexter.

Slutsats

Appen har lyckats få en imponerande och rekordhög tillväxt genom word of mouth, och detta utan att använda egna sociala medier. Appens gränssnitt är dessutom stilrent, vilket gör att många användare tar printscreens och delar roliga Jodel-meddelande vidare på sitt Instagram-konto. På så sätt hittar många av deras vänner till appen och blir nya användare. Det har funnits andra appar som möjliggjort anonyma konversationer, som t.ex. Whisper. Men de apparna har aldrig riktigt slagit igenom. En framgångsfaktor som skiljer Jodel från de andra anonyma sociala appar är att användaren bara ser Jodel-meddelande från personer som är inom 10 km. Den lokala prägeln ökar sannolikheten för att du kan relatera till de situationer som beskrivs.

Kommer Jodel att överleva?
Jag tror det. Jodel sprids på samma sätt som dejtingappen Tinder gjorde. Båda apparna har ett simpelt gränssnitt och apparna handlar om att möjliggöra kontakt med personer som redan finns i ens geografiska närhet. Tinder växte också genom word-of-mouth. Eftersom Tinder främst används av singlar, medan Jodel inte är lika styrt av användarnas civilstatus, så tror jag att Jodel har möjlighet att bli större än Tinder.

Länkar till Jodel:
Appen på iTunes
Appen på Google Play