Varumärkesanpassad musik ökar butiksförsäljningen med 9% i snitt, enligt en ny undersökning som gjorts av HUI Research och Soundtrack Your Brand.

Många butiksägare spelar musik, men det har hittils varit okänt om musiken påverkar försäljningen. Studien som gjorts visar att effekten av musik är signifikant.

“Rätt musik har en mycket positiv effekt på försäljningen. Spela fel musik, och du riskerar att alienera kunder och sälja avsevärt mindre” säger professor Sven-Olov Daunfeldt som lett studien.

Musik förstärker varumärkesbilden

Varumärken är en samling värderingar knutna till en produkt, och marknadsförares jobb är att knyta känslor till varumärket.

Skapandet av ”brand values” sker exempelvis när H&M släpper en Zara Larsson-kollektion. H&M utnyttjar artistens ”cool” bland målgruppen tonårstjejer, och vill att hennes coolhet att smitta av sig på kläderna, och därmed öka H&M-försäljningen.

Musikvanor kan också användas för att bygga en image, du kan t.ex. lyssna på Rage Against The Machine eller Ebba Grön för att symbolisera att du är rebellisk som person. Som rebell associerar du dig med en viss typ av människor – de som delar samma ”rebellvarumärkes”-subkultur som du.

Olika brand values lockar olika subkulturer

Ponera att ett revisionsföretag skulle kommunicera att alla älskar heavy metal på kontoret. Då skulle de förmodligen öka chansen att locka till sig en viss typ av revisorer – sådana som också gillar heavy metal. Musik i butiker har samma gruppskapande effekt.

Genom att spela en viss typ av musik kan man anspela på att varumärket tillhör en viss subgenre. Att en butik konstant spelar Beyoncé kan t.ex. sända signaler om att de står för samma värderingar om feminism som Beyoncé – och därmed lockar kunder som gillar samma värderingar.

Ambercrombie & Fitch spelar creddig collegemusik av en anledning

Vissa företag gör redan idag ett aktivt musikval i butiken för att påverka besökarnas sinnesstämning. Tonårsklädmärket Ambercrombie & Fitch spelar högt i butikerna och har sloganen ”Music first! Clothing second!”. De spelar medvetet musik som börjat bli cool på amerikanska colleges, men som ännu inte slagit genom till mainstream-målgruppen.

Det är bra att studier görs om musikens roll i varumärkesbyggande, det finns för lite forskning på området. Jag rekommenderar alla med intresse för hur de kan använda musik i marknadsföring att ladda ner studien och åtminstone läsa introduktionsavsnittet.

Ladda ner hela studien här.


Läs mer:
Total
1
Shares