Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Riksdagspartierna kan samarbeta om etiska riktlinjer för digital reklam

Facebook-skandalen har satt strålkastarljuset på digital politisk kommunikation. Flera riksdagspartier ställer sig nu försiktigt positiva till att diskutera gemensamma etiska riktlinjer på nätet, visar en rundringning som Ekot gjort.

– I olika sammanhang har till exempel jag och moderaternas kommunikationschef setts, och jag märker att vi delar många saker som partier, just det här hur man får till ett sjysst och bra samtal, och hur annonsering kan se ut. Och det kan ju bli så att vi behöver formalisera det mer. Då får vi prata mer om det framåt, säger Helena Samuelsson, kommunikationschef för Socialdemokraterna till Ekot.

Några frågor som partierna föreslås diskutera gemensamt är:

  • Är det okej att göra politisk reklam utan att avsändaren är tydlig?
  • Är det okej att köpa utrymme hos influencers?
  • Vore det okej om partiledare köper intervjuutrymme hos kända poddare?
  • Vilket ansvar har partierna för sina ”svansar” på nätet?
  • Är det okej att använda sig av spårpixlar?

Enda partiet som inte kunde tänka sig delta i partigemensamma samtal om politisk reklam var Sverigedemokraterna.

Analys: Osannolikt att samtalen faktiskt blir av

Att använda influencers och pixlar är vanliga metoder inom digital marknadsföring, och inte kontroversiella i andra sammanhang. De flesta kommersiella webbutiker och lobbyorganisationer använder sig redan av både influencers och spårpixlar för att nå ut med sin produkt.

Att komma överens om branschgemensamma riktlinjer förutsätter att alla parter är med på det. Det finns en risk att partier tappar i valet genom att klassa ny teknik som “kontroversiell” och reglera användningen, istället för att acceptera det nya medielandskapet som det är.