Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Så blev ”Mingla”-appen störst i Almedalen

Inför Almedalsveckan togs två Tinder-liknande appar fram av två olika byråer, båda med målet att underlätta nätverkande i Almedalen.

Den första appen, Grip@Almedalen togs fram av public affairs-byrån Narva Communications och den andra appen, Mingla, togs fram av public affairs-byrån Miltton Labs.

I skrivande stund är det torsdag och eftersom det innebär att Almedalsveckan snart är över är det dags att kora en vinnare. Baserat på offentliggjord appstatistik från byråerna, samt baserat på synlighet i Twitter- och nyhetsflödet, så verkar det som om Mingla blev vinnaren.

Hur många användare de båda apparna har är inte säkert. Men enligt en tweet från Miltton-grundaren André Assarsson hade Mingla nått över 4000 användare tidigare idag. Senaste siffran jag sett från Grip@Almedalen är fyra dagar gammal, och då hade appen 477 användare (mot Minglas dåvarande 1 900 användare).

Men varför blev det så? Varför blev Mingla besökarnas favorit? Jag identifierade fem viktiga faktorer:

1. Tajming

Narva släppte sin app redan i mitten av maj. Då skrevs det lite om appen i branschpress, men sedan avtog skriverierna. Miltton släppte istället sin app bara en vecka före Almedalen, och lyckades fortsätta elda på medierna i ett aggressivt PR-arbete hela vägen fram till Almedalsveckans start.

”Det gäller att snabbt få en kritisk massa användare så det blir roligt” konstaterade Martin Borgs på Miltton i en intervju med DI, och han har rätt. Det var smartare av Miltton att vänta med lanseringen av appen tills den var som mest intressant för besökarna att ladda ner – precis innan de skulle åka till Almedalen.

Narva å sin sida, fick nog lite svårt att både få press för sin app och att få intresserade användare utanför sin egen vänskapskrets, förmodligen eftersom de var ute så långt i förväg. Almedalsveckan (som är i slutet av juni) ligger ju inte högst på medieagendan i mitten av maj.

2. Samarbetade med influencers

Miltton Labs är en liten byrå och har bara nio anställda, vilket kan jämföras mot Narvas 41 anställda. Men ändå var Miltton mycket starkare än Narva på att marknadsföra sin app i digitala kanaler.

Att Miltton lyckades med detta beror sannolikt på att grundarna av byrån – Fredrik Andersson, Martin Borgs och André Assarsson, varit aktiva på sociala medier länge och byggt sina varumärken. Därmed hade de redan vid lansering en stor skara Twitterföljare som de kunde marknadsföra appen till.

Miltton verkar också haft som del i sin lanseringsstrategi att nå ut med appen till utvalda influencers, exempelvis pr-gurun Per Schlingmann och ledarskribenten Alice Teodorescu. När kändisar finns på appen ökar suget efter den. Några dagar innan Almedalsveckans start kom även nyheten att Annie Lööf var med på tåget och hade skaffat Mingla.

3. Fysiskt event

För att sprida appen ytterligare arrangerade Miltton ett mingel under Almedalsveckan tillsammans med Makthavare.se, en sajt för politiskt intresserade.

Genom att Miltton samarbetade med en influencer som Makthavare, som har en stor, etablerad och lojal publik, kunde appen nå även deras målgrupp. Minglet lockade över 1 000 personer.

Sammanfattningsvis verkar Miltton ha haft en väldigt välkalkylerad lanseringsstrategi, som inkluderade pressbearbetning – men även understödde lanseringen på många andra sätt.

4. Riktad facebookannonsering

När Miltton hade lanserat sin app genom pressbearbetning så stöttade man direkt upp PR-arbetet genom annonser på Facebook och Twitter, riktade mot Almedalen-intresserade. Detta bidrog säkert till att hålla appen ”top of mind” bland Almedalsbesökarna.

5. Använde intern statistik för att få mer PR

För att få ytterligare buzz kring appen under själva Almedalsveckan publicerade Miltton intressant statistik om användarbeteendet i appen. Exempelvis sammanställde man en lista på de tre mest ”högerswipade” användarna. Denna statistik plockades sedan upp av Expressen.

6. Bra user interface

Mingla hade ett klart intuitivare user interface. Efter att ha fått in användarfeedback så släppte man också en ny uppdatering av appen, som slipade den ytterligare.

7. Tipping point

Genom sitt aggressiva PR-arbete lyckades Mingla snabbt nå en kritisk massa av användare, vilket till slut blev en direkt nackdel för konkurrenten. Ju fler besökare som ansluter sig till den ena appen, desto fler incitament finns för nya användare att också välja den istället för konkurrenten.

Läs mer:
Resume: ”Vilken app vinner minglarnas kärlek?
Dagens Media: Narva fixar dejten i Almedalen
Breakit: ”Mingla gör dig till en proffsminglare i Almedalen”

Har du något att tillägga? Pinga @stratkomm på Twitter!