Att starta en podd och spela in några avsnitt är lätt. Det svåra är att nå ut till en bred publik och bygga en långsiktig fanbase.

Om du producerar en podd som ingen lyssnar på är det ett slöseri med din tid. Här kommer 16 tips på hur du bättre kan marknadsföra din podd.

1. Håll introt kort

Att slösa andras tid är en synd. Lyssnarna vill höra samtalet så snabbt som möjligt. Håll intromelodin kort och inled samtalet direkt – skippa långa presentationer och ”försnack”.

2. Snygg omslagsbild

Med snygg omslagsbild och logotyp når du två mål; dels sticker din podd ut från mängden i poddbiblioteken på iTunes och Podcaster, dels gör logotypen det lättare för dina lyssnare att känna igen podden.

Om du inte är grafiskt lagd kan du anlita en kompis eller köpa en billig handritad omslagsbild på Fiverr. Du får vad du betalar för, men en billig design är bättre än ingen design.

3. Gör teasers inför poddsläppen

Klippa ut guldcitaten ur ett kommande avsnitt och gör korta teaser-klipp. Klippen kan förslagsvis släppas via YouTube eller Soundcloud några dagar innan fullängdsavsnittet släpps .

4. Gör citatbilder och dela i efterhand

Skapa långsiktigare hype genom att göra bilder med citat från intervjupersonen, och publicera dem i sociala medier i flera dagar efter att avsnittet släppts. Canva ett enkelt gratisverktyg för grafik/fotoredigering om du inte behärskar Adobe-programmen.

5. Gör poddar om teman – inte gäster

Det vanligaste poddgreppet är djupintervju av en gäst per podd. Prova istället låta podden handla om ett utvalt ämne, t.ex. ”Så fungerar bolånemarknaden” och intervjua flera experter i ett enda avsnitt. Genom olika experter kan du belysa ämnet ur flera vinklar. Dessutom kan drama uppstå när experterna tycker olika i en fråga, och drama i podden är bra för word-of-mouth.

6. Uppmuntra intervjupersonen att dela avsnittet i sina kanaler

När du intervjuar kändisar än du bör du göra allt i din makt för att uppmuntra dem att sprida ordet om din podd till sina tusentals följare. Du bör absolut inte kräva att personen delar poddavsnittet i sina kanaler, men du kan uppmuntra delningar genom att maila intervjupersonen när avsnittet har släppts offentligt och tacka för personens medverkan i avsnittet. Länka sedan i mailet till ditt twitterinlägg där du delar avsnittet.

Maila alltså inte en direktlänk till avsnittet, länka istället till din tweet om att avsnittet har släppts. Förhoppningsvis retweetar personen då din tweet istället för att skriva en egen tweet med länk.

7. Var aktiv i sociala medier

För att bygga en fanbase måste du hitta andra som är intresserade av ditt ämne och bygga en relation med dem. Har du exempelvis en podcast om ridning bör du hänga på forum och i twitterdiskussioner där ryttare samtalar. Genom att själv vara aktiv i sociala medier får du koll på samtalsämnen som trendar just nu och vilka nyckelpersoner som finns.

8. Samarbeta med organisationer inom ditt område

Var inte självisk – erbjud dig att samarbeta med så många andra aktörer inom ditt område som möjligt. Ju fler sammanhang du deltar i desto mer exponering får du och din podcast. Erbjud dig att moderera andras seminarier eller skriv trendspaningar till deras företagsblogg.

9. Skapa egna events

Det finns ingen snabbare väg till street cred än att arrangera events. Har du inte egna pengar att hyra en egen lokal för, hitta någon inom ditt område och erbjud dig att co-hosta ett event. Om du driver podd om säkerhetspolitik kan du t.ex. ringa Armémuseum och erbjuda dem att arrangera en temakväll om kalla kriget i deras lokaler.

10. Sammanfatta poddavsnitten i bloggform

Skriv blogginlägg som blir ”poddavsnittet light” och sammanfattar vad som sades i senaste podden. Inlägget blir en smakbit som lockar ointroducerade till djupare lyssning. Dessutom kan texten i blogginlägget göra att podden hittas av sökmotorer — som indexerar texter men inte ljudklipp.

11. Pitcha intressanta citat till journalister

Intervjuar du kända personer finns det en chans att de kommer säga kontroversiella saker i sändning. Om det händer är det en gyllene chans att få ytterligare medieuppmärksamhet för podden. Ett exempel var när förra överbefälhavaren Sverker Göranson uttalade sitt stöd för NATO-medlemskap i en studentpodd, och det plockades upp av Expressen vilket skapade löpsedlar dagen efter.

Poddaren och PR-konsulten Daniel Redgert är en annan expert att få kändisar att göra kontroversiella uttalanden i hans podd. De återkommande kontroverserna gör att varje podcastavsnitt han släpper får stor spridning i media. Se utdraget från Google News:

12. Dela nya avsnitt i Facebookgrupper

Det finns mängder av nischade intressegrupper på Facebook. Dela ditt senaste podcastinlägg där och uppmuntra till diskussion.

Breakit-journalisten Erik Wisterberg delar nyhet om annonsstatistik i gruppen "Reklamsnack" och pingar gruppmedlemmar som tidigare diskuterat frågan.
Breakit-journalisten Erik Wisterberg delar en nyhet han skrivit om Facebooks annonsstatistik-skandal i gruppen ”Reklamsnack” och pingar medlemmar som tidigare diskuterat frågan.

13. Fotografera intervjupersonen – i rätt miljö

Fotografera inte din intervjuperson sittandes vid skrivbordet på hens kontor, hitta en roligare vinkel istället. Intervjuar du Mark Zuckerberg – sätt honom på en stol i en datorhall. Intervjuar du Amelia Earhart – ställ henne i en flyghangar, och så vidare.

14. Blogga på andras plattformar

Utnyttja andras plattformar för att bli känd själv. Hitta mellanstora bloggar inom ditt område och erbjud dig att skriva krönikor eller artiklar åt dem gratis. Tänk på att länka till din podcast i skribentsignaturen.

15. Planera avsnitten utifrån kommande storhändelser

Det är lättare att få publicitet för din podd när du pratar om aktuella ämnen. Ifall du vet att en person ska släppa en bok framöver, föreslå en poddintervju som släpps samtidigt som boken släpps – då kan du åka snålskjuts på deras marknadsföringsbudget och nå ut till deras publik. Samma sak gäller för nyhetshändelser; har du en podd om musik så är det smart att släppa ”schlageravsnittet” när Melodifestivalen sänds på TV.

16. Lägg upp avsnitten på Spotify

Spotify har ett podcastbibliotek. Se till att din podd finns med där också.