Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Så utvecklas kommunikationsbranschen 2018

Kommunikationsbranschen är en av världens mest snabbrörliga branscher, och teknikskiftet gör det omöjligt att förutsäga utvecklingen.

Men här kommer ändå en gissning över hur kommunikationsbranschen lär förändras 2018.

Spaningen har även publicerats på Meltwaters blogg. Läs den här.

1. Kriskommunikation vid dataläckor blir stor affärsmöjlighet för byråer

2017 präglades av flera högprofilerade IT-skandaler. Transportstyrelsen-skandalen blev mest omskriven, men många andra myndigheter och företag drabbades också av IT-skandaler. Skandalerna och den kommande dataskyddsförordningen (GDPR) gör att många organisationer prioriterar att se över sin IT-säkerhet, men det är stor brist på kompetent IT-säkerhetspersonal. Det gör att vi nog får se många nya IT-skandaler under 2018. Kriskommunikatörer med teknikintresse kommer skära guld med täljkniv.

Jag lär mig 2018: Att öva scenarier för kriskommunikation, och göra “frågor och svar”-formulär inför ifall krisen skulle drabba min egen organisation

2. Kommunikatörers jobb i digitaliseringen blir att förstå vad människor vill ha

I digitaliseringen kommer kommunikationsbyråers konkurrens upp från oväntade håll. Byråerna tävlar nu med både IT-firmor och managementkonsulter om att bli storföretagens främsta rådgivare i digitaliseringsfrågor. Men kommunikationsbranschen kommer aldrig vinna över IT-firmorna eller managementbyråerna på deras hemmaplan: teknik och management. Därför är det dumdristigt av kommunikationsbyråer att försöka slå sig in på dessa områden.

Kommunikatörer borde istället fokusera på att sälja vad vi alltid varit bra på – att förstå och påverka mänskligt beteende. Det kan inte ingenjörer eller managementkonsulter göra. Företag behöver kommunikationsbyråernas hjälp att förstå sina kunder och deras behov med hjälp av digitala analysverktyg.

Jag lär mig 2018: Kvalitativ och kvantitativ undersökningsmetod, webbanalys och underrättelseanalys.

3. Rapid prototyping blir vanligare

Flera traditionella konsultuppgifter har de senaste åren blivit så simpla att göra att kunder kan göra dem själv, t.ex. design och annonsköp. De flesta kunder klarar av att rita enklare grafik i Photoshop och köpa sina egna Facebookannonser. Konsulter måste därför erbjuda mer komplexa tjänster som kunder inte kan producera in-house, och exempelvis erbjuda programmering och hjälp med rapid prototyping.

Rapid prototyping är en innovationsmetodik som innebär att man tar fram en produktskiss, t.ex. en idé till mobilapp, och testar sedan den mot kunder i flera versioner för att se vad som funkar bäst. Att bygga prototyper kräver förståelse för t.ex. gränssnittsdesign, programmering och webbanalys.

Jag lär mig 2018: Grunderna i programmeringsspråken HTML/CSS & JavaScript

4. Höjda beställarkrav på social annonsering

Framtidens marknadschefer satsar hellre pengarna på Facebookannonser än annonsering i papperstidningar. När chefernas intresse för digital annonsering växer ökar kraven på kommunikatörerna. Att som kommunikatör ”veta typ hur man köper annonser i Google Adwords” räcker inte. Du förväntas dessutom kunna tagga upp annonserna som en del i kundresan, A/B-testa dem regelbundet och rapportera statistiken till cheferna på ett begripligt sätt.

Jag lär mig 2018: Tagga upp webbsidor och annonser med Google Tag Manager.

5. PR på digitala plattformar blir viktigare

För schampo, tandkräm och andra produkter som säljs i fysiska butiker är det enormt viktigt med hyllplacering. Har man bra hyllplacering ökar försäljningen markant. Därför lägger stora företag som Procter & Gamble miljoner på att öka synligheten för sin produkt i butikshyllorna.

På nätet uppstår liknande ”hyll”-situationer i t.ex. App Store. Kundernas uppmärksamhet är begränsad, vilket skapar nya flaskhalsar att komma runt. Här kan kommunikatörer göra skillnad. Huruvida en app hamnar på topplistan i App Store, Google Play eller Steam kan make- or breaka en hel lansering, så att PR-konsulter förstår hur kundernas produkter syns i rätt topplistor och “hyllor” i webbutikerna där kunderna handlar blir allt viktigare.

Ett bra exempel är hur många bilhandlare lägger upp sina bilar på köp- och säljplattformen Blocket, eftersom det är där kunderna finns. Kommunikationskonsulter måste förstå klienternas kundplattformar och lära sig ”gamea” dem.

Jag lär mig 2018: Hur datadelning via API:er fungerar, hur sökmotorer resonerar och att jobba med influencers.

6. Allt är politiskt

Företag som bara kommunicerar om sin produkt kommer ha svårare att nå ut genom mediebruset under 2018. Företagen bör istället engagera sig i samtida politiska ämnen, som redan ligger högt på samtalsordningen, för att nå ut. Är man ett energiföretag som Vattenfall bör man engagera sig i utsläpps- och klimatfrågor. Är man ett klädföretag som H&M måste man engagera sig i barnarbetesfrågan. Är man en internetleverantör måste man engagera sig i nätneutralitetsfrågan och så vidare.

Kommunikatörer som engagerat sig under valrörelsen 2018 blir eftertraktade i framtiden, eftersom de lärt sig arbeta i en snabbrörlig kommunikationsmiljö med laddade politiska frågor.

Jag lär mig 2018: Hur politiska kampanjare jobbar digitalt för att sälja sin kandidat

7. Marketing automation blir en hygienfaktor

När någon beställer en ekonomibok på Adlibris registreras köpet i företagets marketing automation-system. Några veckor senare får kunden ett mail som tipsar om liknande ekonomiböcker kunden sannolikt är intresserad av, baserat på tidigare köpvanor. Det sker helt automatiskt. Denna typ av små skräddarsydda nudges kan bidra mer till försäljningen än storslagna reklamkampanjer. Fler kunder kommer efterfråga hjälp med att sätta upp marketing automation-kundresor.

Jag lär mig 2018: Hur marketing automation fungerar och kan implementeras på min egen arbetsplats

8. Events är fortsatt viktigt

Världens äldsta plattform för marknadsföring, det fysiska eventet, är fortfarande viktigt. Event är oslagbart för att bygga personliga relationer, och en digital strategi är viktig för lyckade event. Genom att studera sitt community på sociala medier upptäcker man vem som är influencer och vilka frågor som diskuteras. Sedan kan man bjuda in dessa influencers till panelsamtal, mingel eller rundabordssamtal för att diskutera vidare.

Jag arbetar själv inom försvarssektorn. Vi analyserar regelbundet vilka försvarsfrågor som är heta på sociala medier. Därefter sätter vi ihop öppna seminarier, där vi låter influencers i branschen diskutera aktuella ämnen (t.ex. hur cyberförsvaret borde byggas upp) inför inbjuden publik. Evenemangen gör att försvarscommunityt besöker oss för att se influencers, vilket stärker vårt varumärke. Panelsamtalen blir sedan videocontent till våra sociala kanaler.

Jag lär mig 2018: Livesända video från våra öppna seminarier

9. Juristerna klampar in på marknadsavdelningen

Datalagringsdirektivet GDPR går live 25 maj 2018 och skärper kraven på hantering av data och personuppgifter. De nya reglerna påverkar marknadsavdelningar som arbetar med datadriven marknadsföring. Få därför koll på grunderna i GDPR och stålsätt dig inför bolagsjuristernas besök på marknadsavdelningen.

 Jag lär mig 2018: Att panikslaget googla på GDPR när första mailet från juristerna dyker upp i inkorgen