Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Politiska strategers nya fokus: IT-säkerhet

Eter USA-valets hackning av Hillary Clinton har cybersäkerhet seglat upp som den viktigaste trenden för politiska kampanjstrateger.

Politiska kampanjare från hela världen reser årligen till konferensen CampaignTech i Chicago för att lära sig nya trender inom analys av väljargrupper och verktyg för att sprida sitt politiska budskap. Nya verktyg som visas upp blir sen ofta centrala för valkampanjer runtom i världen.

USA-valet är ofta den mest trendsättande valkampanjen. Sociala medier slog genom globalt efter att Obama använt Facebook och Twitter för att vinna presidentvalet 2008, och “big data” blev det nya buzzwordet hos kampanjare när han omvaldes 2012. Efter senaste USA-valet 2016 har dock andra saker stått i fokus.

Kampanjare oroar sig för IT-attacker och läckor

Genom att läsa agendan för årets CampaignTech framgår att IT-säkerhet för första gången seglat upp som den viktigaste frågan för politiska strateger, istället för kommunikation. Cyberattackerna mot senaste USA-valet har fått många att vilja lära sig hur man skyddar sin kandidat från IT-relaterade läckor. Under USA-valet drabbades Hillary Clintons kampanjstab av flera mailserverintrång, och interna mailkonversationer läcktes, vilket sänkte hennes politiska förtroende.

Sverige förbereder sig mot IT-attacker

Sverige går till riksdagsval nästa år och det förebyggande arbetet mot IT-attacker har påbörjats. Stefan Löfvén publicerade i mars en debattartikel där han förklarade att Regeringen förväntar sig att utländska krafter försöker påverka det svenska riksdagsvalet. 

Regeringens nya strategi mot IT- och påverkansoperationer innebär bland annat att alla partiledare ska träffa SÄPO och får hjälp att stärka sin IT-resiliens, samt att MSB träffar företrädare för de stora mediehusen för att starta diskussioner kring hur man rapporterar om läckt information.

Förhoppningsvis gör Regeringens åtgärder till att Sveriges partier och valmyndigheter blir bättre rustade inför valet. Men stort ansvar ligger fortfarande på den enskilde kampanjmedarbetaren att inte klicka på misstänksamma länkar, förhålla sig kritisk till läckor och undvika simpla lösenord.