För politiska konsulter som arbetar med valkampanjer finns det en årlig konferens som är viktigare än alla andra: CampaignTech i USA. I år har cybersäkerhet, inte kommunikation, seglat upp som konferensens största samtalsämne.

CampaignTech är som en vapenmässa fast för digitala kommunikationsstrateger. På konferensen visas de nyaste digitala verktygen upp inom analys av väljargrupper och verktyg för att sprida sitt politiska budskap effektivare. Strateger från både Republikanerna och Demokraterna är ständigt på plats och visar upp hur de arbetade i sina senaste valkampanjer, och hur de experimenterade med A.I. och annan ny teknik för att påverka fler väljare.

Nya verktyg som visas upp på konferensen används sedan ofta i valkampanjer runtom i världen. T.ex. blev ”sociala medier” den nya globala flugan för både presidentkandidater och innovativa företag efter att Obama använt sociala medier för att vinna presidentvalet 2008; efter att han valts om till president 2012 blev ”big data” det nya buzzwordet bland företag, och efter valet 2016 har ”fake news” nu blivit den stora snackisen.

Kampanjare oroar sig för IT-attacker och läckor

Genom att läsa agendan för årets CampaignTech framgår att IT-säkerhet för första gången seglat upp som den viktigaste frågan för politiska strateger. Cyberattackerna i senaste USA-valet har fått många att vilja lära sig hur man skyddar sin kandidat från IT-relaterade läckor. Under USA-valet drabbades Demokraternas kampanjstab av flera mailserverintrång. Interna mailkonversationer läcktes sedan, vilket sänkte förtroendet för deras kandidat – Hillary Clinton.

Sverige förbereder sig mot IT-attacker

Sverige går till riksdagsval nästa år och det förebyggande arbetet mot IT-attacker har påbörjats. Stefan Löfvén publicerade i mars en debattartikel där han förklarade att Regeringen förväntar sig att utländska krafter försöker påverka det svenska riksdagsvalet. 

Regeringens nya strategi mot IT- och påverkansoperationer innebär bland annat att alla partiledare ska träffa SÄPO och får hjälp att stärka sin IT-resiliens, samt att MSB träffar företrädare för de stora mediehusen för att starta diskussioner kring hur man rapporterar om läckt information.

Förhoppningsvis gör Regeringens åtgärder till att Sveriges partier och valmyndigheter blir bättre rustade inför valet. Men stort ansvar ligger fortfarande på den enskilde medarbetaren att inte klicka på misstänksamma länkar eller använda dåliga lösenord.