Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Smart av Löfvén att delta i Swedish Number-kampanjen

Svenska Turistföreningens reklamkampanj “The Swedish Number” blev viral över hela världen den gångna veckan. “The Swedish Number” är ett telefonnummer dit vem som helst i världen kan ringa för att kopplas fram till en random svensk. Nu har till och med statsministern ställt upp på att bli uppringd.

Kampanjen har hyllats för sin öppenhet och ärlighet. Många tycker det är bra att Sveriges Turistförening inte presenterar en friserad perfekt bild av Sverige, utan vågar lägga landets marknadsföring i händerna på svenskarna själva.

I förra veckan ställde till och med statsministern upp på att bli uppringd av främlingar. I en kort film får man se hur det gick.

Statsminister Stefan Löfvén har annars knappast gjort sig känd som den mest kommunikativa politikern. Han har kritiserats för sin bristande närvaro i traditionella och digitala medier, och beskyllts för att vara för osynlig i den politiska debatten. Därför var det ett smart drag av honom att nu newsjacka Swedish Number-reklamkampanjen och ställa upp på att bli uppringd.

Genom att ställa upp på att bli uppringd visar han en mer personlig sida av sig själv, vilket nog kan påverka förtroendet positivt.