Bristen på programmerare är ett stort problem i techvärlden. Det finns höga ambitioner men många briljanta tekniska idéer blir aldrig verklighet eftersom uppfinnarna inte klarar koda ihop dem. Entreprenörerna blir då helt beroende av att locka kompetenta programmerare som kan bygga ihop deras idéer.

Många startups misslyckas trots att deras idé löser riktiga problem på marknaden. Misslyckandet beror oftast på att lösningen/appen/produkten de snickrar ihop är för tekniskt dålig. När startupen inte fått tag på de bästa programmerarna började de rekrytera B-laget. Successivt gick den lovande startupen mot att byggaB-produkter och lyckas aldrig slå igenom. Till slut sinar pengarna och de går i konkurs.

Det är svårt nog att skapa framgångsprodukter för företag som har topptalanger. För att produkter ska nå hundratusentals användare måste de vara extremt bra och tekniskt genomtänkta. Paypal-grundaren och investeraren Peter Thiel säger att det inte ens är värt att påbörja bygget av en ny produkt ifall den inte blir minst 10 gånger vassare än alla konkurrenter på marknaden.

Exempel: när den första iPhonen lanserades 2007 slog den all konkurrens på marknaden eftersom den var 10x bättre än alla konkurrenters ”icke-smarta” mobiltelefoner. Idag orkar knappast någon byta telefon från typ Samsung till Huawei eftersom skillnaden bara är marginell.

Profilera företaget för att hitta talanger

För du som entreprenör ska kunna bada i pengar i framtiden måste du först bygga bra produkter. För att göra dina idéer till bästsäljande produkter behöver kompetenta programmerare. För att hitta smarta programmerare behöver du satsa på företagets arbetsgivarvarumärke. Det kallas ”employer branding” inom reklamvärlden.

För att få programmerare sugna på att jobba på ditt företag måste ni vara supertydliga med er mission – varför ni gör det ni gör. Det kan vara genom att VD:n skriver debattartiklar där man pratar om, eller att ni publicerar videoklipp där ni pratar om varför er fråga är viktig.

Att kommunicera missionen: Berätta om problemet ni löser

Svenska elbil-startupen Uniti är grymma på att kommunicera sin mission. De har inte ens byggt en färdig elbil än – men har redan crowdfundat in 11 miljoner SEK i företaget – genom att de berättat om sin höga ambition att revolutionera bilbranschen. Genom Youtube-videor och ett ihärdigt communitybyggande i sociala medier har de byggt en enorm hype kring varumärket, trots att de inte byggt en färdig prototyp ännu.

Få programmerarna att stanna

Att gå ut och berätta om företagets mission i alla möjliga sammanhang är bara första steget mot att locka duktiga programmerare. Nästa steg är att behålla dem när de väl anställts hos dig.

Enklaste sättet för en chef att behålla bra medarbetare är inte att överbetala dem, utan att redan från start se de anställda som den viktigaste delen av företaget, inte produkten. Genom stor handlingsfrihet, stort kreativt förtroende, utbildningsmöjligheter och en rimlig kompensation har de ingen anledning att lämna ditt företag.

Det är dyrt att förlora en programmerare. För startups som växer snabbt kan hela företagets tillväxt stanna upp när en nyckelperson försvinner. Därför blir det superviktigt för startups att ha en stark mission och att ge de anställda stort kreativt utrymme. Missionen lockar in dem i företaget, och det kreativa förtroendet får dem att stanna.

Sluta detaljstyra medarbetarna

Unga företag har inte råd att ha Steve Jobs-wannabes som går runt och detaljstyr – anställ smarta medarbetare och låt dem göra sitt jobb i fred. Ifall du startat ett företag för att kunna känna dig som Steve Jobs, då är det förmodligen din självbild som har ett problem – inte marknaden.

Total
1
Shares