Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Tinder-appen – årets Almedalen-innovation?

Att nå ut med sina idéer i Almedalen är tufft, eftersom det är så hög konkurrens. Varje år försöker några PR-byråer gå den extra milen och ta fram ett innovativt koncept i hopp att bli årets snackis. För något år sedan var Twitter-bevakning i realtid nytt och fräscht. Men årets innovation från Almedalsveckan verkar vara klar redan innan veckan startat: Tinder-spinoffs.

Public Affairs-byråerna Miltton Labs samt Narva har nämligen tagit fram vars en Tinder-app. Narva lanserade sin app “Grip@Almedalen” i mitten av maj, och Miltton Labs släppte sin app “Mingla” igår.

Det måste ha känts surt för båda byråerna när de upptäckte att någon annan tänkt samma sak. Det minskar ju wow-känslan för innovationen om flera tänkt samma sak. Man kan väl också gissa att det sänker båda byråernas chans att vinna branschpriser för Tinder-konceptet.

Men samtidigt får man ge en eloge till båda byråerna som satsat på att göra något nytt och innovativt till Almedalen. Det är mer än man kan säga om de flesta som åker dit. Att kombinera kommunikation med teknik är helt rätt i tiden, och att skapa en Tinder-app fyller sannolikt också ett verkligt behov i Almedalen, eftersom Almedalen i stort handlar om att nätverka med folk man inte träffat tidigare.

Läs mer:
Dagens Media: “Narva fixar dejten i Almedalen”
Resumé: “De lanserar ett Tinder för Almedalen – ska skapa fler möten.”

minglaalmedalen-1
Tinderappen från Miltton Labs heter “Mingla”.