Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

16 sommarlästips för supermarknadschefer 2016

Sommaren är här. Semestern är här, äntligen!

För de flesta innebär semester att man tar andningspaus från allt vad jobb heter och bara spenderar tid med familjen, eller snickrar på nya altanen. Men för andra betyder semester ett tillfälle att slippa ligga i hängmattan och fördjupa sig i ämnen man tycker är intressanta, så att man kommer tillbaka till arbetsplatsen skarp och uppdaterad i höst.

Här är en liten sommarlista med mina bästa boktips för dig som vill fördjupa sig inom komm.-branschens framtidsområden, och kanske bli en framtida marknadschef.

bbokkz

1. Almedalen har fallit (2016)

Thriller: Spännande thriller om en hypotetisk terrorattack mot Almedalsveckan i Visby. Lika mycket fiction som välriktad kritik av författaren mot Sveriges försvarsförmåga. Skriven av svensk f.d. underrättelseagent. Även enda fiktion-boken på den här boklistan.

2 Zero to One (2014)

Strategi: Hyllad affärsstrategibok om hur man bygger just framgångsrika startups. Författaren Peter Thiel är känd som tidig investerare i både Facebook och Paypal. I boken delar han tips och lärdomar från sin resa som riskkapitalist och startupbyggare.

Forbes: Why You Need to Read Peter Thiel’s New Book — at Least the Good Parts

3 The Anatomy of Buzz Revisited: How to Create Word of Mouth Marketing

Viralitet: Alla vill nå ut, men hur gör man i mediabruset? Nyckeln är att skapa buzz, att få dina early adopters att börja buzza och sprida dig vidare organiskt snarare än att du bör försöka dig på en dyr bombmatte-approach. I denna bok har man brutit ner “anatomin” i buzz och vad det är som leder till att något blir en snackis.

Smallbiztrends: The Anatomy of Buzz

4 Contagious

Viralitet: Contagious är tveklöst bibeln inom viral marknadsföring. Den är skriven av en amerikansk marknadsföringsforskare, och boken kretsar kring sex dygder inom viralitet, som marknadsförare bör sträva efter att skapa för att bli framgångsrika. Nästan alla som arbetar med viral marknadsföring (t.ex. Buzzfeed, digitala spindoktorer etc.) har teorier från denna bok som sin utgångspunkt när de skapar content.

5 Growth Hacker Marketing

Strategi: Detta är en av mina favoritböcker om modern affärsstrategi. Författaren menar att modern marknadsföringsteori är trasig. Allt för ofta slösar man stora annonsbudgetar på att marknadsföra produkter som kunder inte behöver eller vill ha. Det säkraste sättet att gå med vinst är att skapa produkter som kunderna garanterat vill ha.

För att säkerställa att man säljer produkter som är relevanta för kunderna och har efterfrågan redan vid release menar författaren att marknadsförare ska byta till ett agilt arbetssätt och att företag ska låta marknadschefen vara med i produktutvecklingen, eftersom det är denne som har bäst koll på kunden.

Videosammanfattning

6. Hooked

Beteendepsykologi: En bok om beteendepsykologi i produkter, som studerar vilka triggers det är som gör att vi att vi blir beroende av t.ex. appar som Angry Birds. Utmärkt bok för den som vill öka customer retention.

Videosammanfattning

7 Data och Goliat

Big data: Vi låter företag och stater veta allt mer om oss genom att vi frivilligt ger våra personliga data till företag som Facebook, Google, Apple. Deras tjänster är gratis att använda men vår data samlas in för att “förbättra produkterna” eller “skräddarsy dem till våra preferenser”. Men vad är egentligen priset? Vill vi att andra ska veta allt om oss?

Boken tar en kritisk ståndpunkt mot datainsamling, övervakningssamhället och den närgångna analys av våra privata levnadsmönster som är möjlig idag.

8 Misbehaving

Beteendeekonomi: Misbehaving är en bibel inom fältet “behavioural economics”, ett fält om psykologi och mänsklig rationalitet som tidigare mest blivit känt genom den hyllade boken “Tänka snabbt och långsamt”. Fältet är en motreaktion på klassisk ekonomisk teori som bygger på antagandet att människor alltid tar det bästa ekonomiska beslutet i varje situation.

I boken kritiseras detta och man tar upp flera exempel på hur människor agerar ekonomiskt irrationellt, och menar att vårt ekonomiska beslutsfattande är starkt påverkat av vår sociala miljö – ett påstående som givetvis är mycket intressant för marknadsförare. Misbehaving är en rolig och lättläst bok, som också blev utsedd till “business book of the year” i flera listor förra året.

Talks at Google: Richard Thaler: “Misbehaving: The Making of Behavioral Economics”

9. Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time

Projektledning: Boken handlar om Scrum, ett populärt agilt arbetssätt. Att jobba agilt i projekt innebär att man inte bygger en produkt från noll till hundra i ett svep (waterfall-modellen), utan att man istället delar upp byggprocessen i intervaller (t.ex. 10% i taget) och efter varje intervall frågar sig “gör vi rätt nu? är detta vad kunden vill ha?”.

Målet med agila arbetssätt är flexibilitet och snabbt kunna anpassa sig om projektets förutsättningar ändras. Världen rör sig snabbt idag och jag tror att många marknadsförare därför kommer behöva lära sig jobba agilt i framtiden för att skapa relevant kommunikation.

Videosammanfattning om Scrum

10 Buyology

Neuromarknadsföring: Boken studerar de undermedvetna psykologiska faktorer som gör att vi köper vissa varumärken. Den visar hur framgångsrik branding ofta egentligen byggs på ritualer och religiösa element som människor sysslat med i tusentals år.

Videosammanfattning

11 Traction

Digital strategi: Hur får man snabb tillväxt för sin startup? Detta är en samlingsbok med digitala strategier för allt från bloggar till sociala medier. Mycket populär i Silicon Valleys bokhyllor.

12. The Lean Startup

Affärsstrategi: The Lean Startup är tillsammans med Scrum en av de två dominerande skrifterna inom att jobba agilt. Boken har blivit husbibel för de flesta projektledare på startups i Silicon Valley, och många stora mjukvaruföretag bygger idag sin affärsmodell kring lean.

Talks at Google: Eric Ries – “The Lean Startup”

13. The New Rules of Marketing & PR

Digital strategi: Hyllad bok om modern marknadsföring och att skapa räckvidd i dagens marknad där traditionella annonser knappast fungerar särskilt bra. Boken täcker hela det digitala spektrumet av PR, och pratar om allt från hur man samarbetar med bloggare till hur man utvecklar buyer personas, sprider egna podcasts eller gör newsjacking. Bokens omslag är rekordfult, men innehållet är grymt.

14. Webs of Influence: The Psychology of Online Persuasion

15 Agil projektledning

Projektledning: Ännu en bok om agil projektledning. Denna bok är bra för att den ger en grundläggande och lättläst introduktion på svenska till de agila arbetssätten. Skriven av Tomas Gustavsson som föreläser vid Karlstad universitet.

16 Data Mining for Dummies

Big data: Att tolka big data är framtiden för strateger som vill ta mer välgrundade beslut. I denna bok får man en enkel introduktion till fältet data mining – utvinning av data ur stora databaser.