Case: “Earth – shot on iPhone” av Apple
I samband med Trumps beslut att lämna Parisavtalet i somras släppte Apple korta reklamfilmen ”Earth – Shot on iPhone”.
Reklamfilmen visar naturvideoklipp från jordens alla hörn, inspelade på vanliga iPhones. Kända astronomen och författaren Carl Sagan berättar över videoklippen om hur viktigt det är att vi bevarar jorden för framtida generationer.
Framgångsfaktorer
- Synliggör Apples värderingar i varumärket
Apple tar tydlig ställning i klimatfrågan. En av Steve Jobs centrala marknadsföringsprinciper var att inte fokusera på produkten, fokusera på känslor istället. Ett annat Apple-exempel på hur de stärker varumärket genom känslor var “Think Different“-filmen, som hyllade innovatörer som Gandhi och Einstein. - Demonstrerar kamerakvaliteten
Filmen visar produkten, iPhone-kameran, på ett innovativt sätt. - Filmens enkelhet
Till skillnad från generiska big corp-reklamfilmer är filmen kort och enkelt producerad. Den är tillverkad av insamlade bilder från vanliga människor. Filmen är stark, men skulle kunna vara gjord på en enda dag. Genom filmens enkelhet visar de att alla kan göra snygga filmer med en iPhone.