Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Så vinner du ett val — 14 tips från antikens Cicero

Receptet för att vinna val har inte förändrats särskilt mycket på 2 100 år. Vinn över eliten på din sida, engagera ungdomar och bygg allianser med intresseorganisationer. Ciceros lärdomar kan användas för valkampanjer än idag.

Under sommaren 64 f.Kr. startade affärsmannen Marcus Tullius Cicero sin valkampanj för att bli konsul. Att bli konsul var romarrikets högsta ämbete, och Marcus var en bra talare, men tyvärr inte adlig, vilket minskade hans vinstchanser.

Till sin hjälp hade han sin yngre bror, författaren och militären Quintus Cicero, som var en bildad man. Quintus skrev en handbok för hur Marcus skulle kunna vinna valet, en bok som finns kvar än idag. Trots den dåliga starten lyckades Marcus vinna valet till slut, och blev senare omvald för ännu en mandatperiod.

Quintus handbok för att vinna folkets hjärtan fungerar än idag, 2 000 år senare. Genom att studera dem kan man förstå vilka principer som varit eviga och hållfasta genom historien, och hur man bygger sin egen kampanj.

1. Säkra stödet från familj och vänner först

Din politik måste vinna familjens stöd innan du kan vinna hela folkets stöd.

Om dina barn eller partner inte står bakom din kandidatur ser det illa ut bland väljarna. De mest illasinnade ryktena om en kandidat börjar ofta bland de som står närmst.

Ett exempel är när republikanen Paul Gosar kandiderade till amerikanska kongressen 2018, utan att ha familjen på sin sida. Hans sex syskon och kusiner släppte plötsligt en attackvideo där de fördömde honom som politiker, och rekommenderade folk att rösta på hans motståndarkandidat istället — demokraten David Brill. Attackvideon fick enorm spridning, och delades av många medier.

2. Omge dig med rätt personer

Du kan inte vara överallt samtidigt. Därför måste du anställa medarbetare som kan representera dig i ditt ställe. Anlita bara medarbetare som kommer arbeta så hårt för din valkampanj att man kan tro att det vore deras egen.

3. Kalla in alla gentjänster

När du bestämt dig för att kandidera är det dags att kalla in alla tjänster du kan från de som står i skuld till dig.

Om du behöver en tjänst från någon som inte står i skuld till dig ännu, säg att du skuldsätter dig till dem för framtiden, i utbyte mot deras stöd nu. Som folkvald kommer du ha goda möjligheter att hjälpa dem, om de skulle hamna i trångmål.

Tjänster och gentjänster är en viktig del av varje politiskt val. För att vinna folkets stöd måste du erbjuda dem något tillbaka. Oftast kommer det i form av att du lovar att arbeta för deras intressen som folkvald. Det är grundläggande politik.

4. Bygg ett brett stöd med allianser

Det är viktigt att söka väljarstöd utanför sin egen bubbla. För att vinna valet i Rom behövde man stöd från både statliga ämbetsmän och näringslivets män. Cicero rekommenderade också att arbeta med mindre särintressegrupper, lokala gräsrotsorganisationer och folksamlingar på landsbygden som oftast förbises av kandidater.

Principen om att bygga allianser för att vinna brett stöd är väl etablerad i Sverige. Socialdemokraterna har ett mångårigt samarbete med fackförbundet LO, som kanaliserar sina medlemmar att stödja Socialdemokraterna i utbyte mot fackvänlig politik. De borgerliga partiernas politik får ofta stöd av arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv. Sverigedemokraterna, som är lite yngre, har inga stora allianser ännu men arbetar aktivt för att bygga upp det.

Sverigedemokraterna har exempelvis försökt bygga förtroende bland motorsportintresserade ute i landet genom att starta motorsportinitiativet “SD Motor”. De besöker racingtävlingar med bilar som är målade i partiets färger och logotyp.

5. Lova allt till alla

“Som kandidat bör du säga allt det publiken vill höra, i alla utom de mest extrema fallen”, säger Cicero.

När du talar till konservativa ska du säga att du alltid stått upp för traditionalistiska värderingar. När du talar till de progressiva ska du hävda att du alltid stöttat arbetarnas kamp. När valet är över kan du förklara för väljarna att du inte vill något hellre än att hjälpa dem, men att du tyvärr inte längre kan det på grund av oförutsedda händelser som ligger utanför din kontroll.

Väljarna blir mycket argare om du vägrar att lova dem det de vill ha under din valkampanj, än om du backar på dina löften senare, menar Cicero.

Denna princip lever än idag. Nu använder politiska kandidater riktade digitala annonser för att visa olika politiska budskap till olika målgrupper. Samtidigt bör man idag akta sig för att lova motsatta saker till olika väljare, eftersom det nu finns journalister som granskar vad som sägs. Du kommer hängas ut som hycklare om du talar med kluven tunga och påstår att du vill höja skatten till vissa väljare, och samtidigt det motsatta till andra väljargrupper.

6. Lär dig hålla tal

Alla romare som ville vinna folkets hjärtan studerade talekonsten. Karisma, retorik och att kunna prata inför folk var viktigt. Det är det för politiker idag också, kanske ännu viktigare än i romarriket. Sociala medier har gjort folkets uppmärksamhetsspann kortare, och väcker du inte intresse på några sekunder blir du förbiscrollad i flödet.

7. Politik är underhållning

Den stora befolkningen är inte intresserad av policydetaljer, men de uppskattar ett bra skådespel. Det är viktigt att du regisserar din valkampanj väl, är folklig och färgstark. Skapa gärna drama genom att peka ut dina motståndare som hyenor, och påminn befolkningen om vilka brott motståndarna begått mot folket — sanning eller inte, menar Cicero.

8. Lämna inte stan — var där folket finns

Cicero avrådde sin bror från att lämna huvudstaden Rom inför valet, eftersom han behövde vara där väljarkåren finns.

Denna regel följs delvis fortfarande. I Sverige finns det kandidater som väljer att stanna i Stockholm under de sista veckorna av valkampanjen eftersom närheten till rikstäckande TV- och radiostudior gör det möjligt att få medial synlighet i hela landet.

Men för att kunna stanna i huvudstaden de sista veckorna utan att begå politiskt självmord krävs att man rest runt i landet tidigare. De fysiska mötena med väljarna lönar sig på valdagen, även på landsbygden. Därför prioriterar många politiker fortfarande storskalig dörrknackning, en urgammal men fungerande metod.

9. Känn till motståndarens svagheter och utnyttja dem

Cicero tog rollen som kampanjstrateg på stort allvar. Han höll koll på sin brors styrkor och svagheter. Han studerade också motståndarkandidaternas svagheter och styrkor. Idag är “opposition research” är ett helt eget område i valkampanjer, som sysselsätter många människor. I USA anställer många kandidater “trackers”, personer som följer med motståndarkandidaterna ute i landet och filmar alla tal för att hitta klandervärda uttalanden.

– För att vinna måste man distrahera väljarna från motståndarens positiva sidor, genom att lyfta dess negativa sidor i ljuset, skriver Cicero. Han rekommenderade att sprida korruptionsrykten om motståndaren för att elda igång folket. Det mest effektiva var om man kunde gräva upp en sexskandal om motståndaren.

 “Consider Antonius, who once had his property confiscated for debt…then after he was elected as praetor, he disgraced himself by going down to the market and buying a girl to be his sex slave.” — Cicero om en motståndarkandidat

Smutskastning förekommer i nästan alla valkampanjer. Trots att de flesta inte medger det, sysslar nästan alla större kandidater med att försöka sänka motståndarens trovärdighet och vinstchanser.

10. Var varm och smickra väljarna

Ciceros bror var alltid hövlig mot väljarna, men han upplevdes formell och kall. Cicero rekommenderade honom att bli varmare mot väljarna. “Se dem i ögonen, ge dem en klapp på ryggen och säg att de spelar en viktig roll.”

Många amerikaner upplevde Hillary Clinton som formell och opersonlig. Det gjorde det säkert svårare för henne att bli populär i bredare folklagren inför presidentvalet 2016. Folk gillar inte stela tråkmånsar.

11. Ge folket hopp

Att ha bäst politik är ingen garant för att vinna valet. Men den kandidat som skapar störst hoppfullhet om framtiden bland väljarna vinner oftast valet.

Om väljarna uppriktigt tror att du kommer förbättra deras liv blir de dina trogna fans, åtminstone fram till valet. Därefter kommer du oundvikligen att göra dem besvikna, men då har du ju redan vunnit, menar Cicero.

– Du bör ge inspirerande löften – men var inte för specifik. Ge folk en vag bild av din vision, och lämna sen till deras fantasi att forma en mental bild av vad du faktiskt menar, rekommenderar Cicero.

Idag är samhällsdebatten mer polariserad än på länge, men hoppfullhet är ändå viktigt för att gå från “uppmärksammad kandidat” till “trovärdig ledare”. Trump lyckades gjuta hopp i många amerikaner med sin slogan om att göra Amerika mäktigt igen, likt Obamas budskap “Yes we can”.

12. Vinn stöd från eliten

Cicero gav rådet att bygga relationer med adeln och de högre ämbetsmännen, eftersom dessa har stora nätverk och inflytande. “Ta in deras söner i din valkampanj”, rekommenderade Cicero.

Genom att vinna elitens stöd kommer den breda befolkningen uppfatta dig som en hårt jobbande kandidat med stort nätverk, många inflytelserika vänner och en generös personlighet.

“Eliten” har en bredare definition i moderna valkampanjer. Journalister, blogginfluencers, fackförbund, arbetsgivarorganisationer, musikartister, höga VDar och ledarskribenter spelar alla en viktig roll. Att Annie Lööf fick stöd från Isabella Löwengrip under valrörelsen 2018 påverkade säkert många unga osäkra väljare att rösta på Centerpartiet.

Bloggaren Isabella Löwengrip och Annie Lööf, partiledare Centerpartiet
Bloggaren Isabella Löwengrip och Annie Lööf, partiledare Centerpartiet
13. Vinn lokalpolitikernas hjärtan

Varje kommun har en ”stark” man eller kvinna, ofta en politiker eller industrimagnat med stort inflytande lokalt. Det är viktigt att bygga relationer med dem. Om du får den lokala ”starke mannen” på din sida, blir det lättare att vinna över kommunens väljare.

”Small-town men and country folk will want to be your friends, if you take the trouble to learn their names” — Cicero

14. Få ungdomar att jobba för dig

Ungdomar ger energi till valkampanjen, de jobbar ofta billigt, kan knacka många dörrar och utgör en plantskola för dina framtida politiska tjänstemän. Folk kommer bedöma dig utifrån vilka du omger dig med. Om du bara får stöd från äldre, rika män kommer folk knappast uppfatta dig som en inspirerande förändringskraft.

Det är viktigt att du alltid omger dig med en grupp av hängivna följare, vid alla tillfällen. Särskilt vid offentliga framträdanden.

De svenska ungdomsförbunden väldigt viktiga för partierna fortfarande. De arbetar hårt, hängivet och samlar mängder av gratis arbetskraft till valkampanjerna.


Läs mer