Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Case: ”Never Forget. To Vote.” av SSU

Inför valet 2014 var många oroliga över att högerextrema krafter skulle få många röster och växa sig ännu starkare. SSU gjorde då filmen ”Never Forget. To Vote.” tillsammans med svenska PR-byrån Edelman Deportivo.

För att fronta videon valde man ingen mindre än Rainer Höss, barnbarnet till Auschwitz-kommendanten, Rudolf Höss. Videon pekade sedan läsaren vidare till en kampanjsajt där man kunde signa upp sig och visa sitt motstånd mot nazism, något bland annat många kändisar gjorde och visade offentligt.

Översikt av kändisar som visade sitt stöd för kampanjen.
Översikt av kändisar som visade sitt stöd för kampanjen.

Videon, och kampanjen som helhet, blev mycket viral. Kampanjens räckvidd blev totalt 250 miljoner människor och bara YouTubefilmen delades omkring 50 000 gånger.

Analys
Två viktiga framgångsfaktorer är att filmen dels har en stark frontfigur och dels att SSU marknadsför en bredare idé i filmen snarare än att ta credd och sälja SSU-medlemskap. Att man även fick många kändisar att Instagramma och ställa sig bakom hashtaggen #neverforgettovote gjorde att kampanjen redan från start hade ett starkt distributionsnät genom kändisarnas sociala medier. Dessutom är filmen välproducerad, har en stark dramaturgi och behandlade ett mycket aktuellt ämne (växande högerextremism) som många har starka känslor kring.

Se Deportivos casefilm från kampanjen: